Flyvestation Skrydstrup / Fighter Wing Skrydstrup
F-16 har base her og snart overtager F-35 flyvestationen.
De første F-16 fly ankom i 1980 og de første F-35 er landet i 2023.
Flyvestation Skrydstrup skiftede i 2006 navn til
Fighter Wing Skrydstrup.
Fakta om Fighter Wing Skrydstrup
Hele Fighter Wing Skrydstrups område udgør 856 hektar, hvilket svarer til mere end 1700 fodboldbaner.
Fighter Wing Skrydstrup har 3 landingsbaner, der alle er 3,5 km lange. Bredden af banerne er henholdsvis: 25 m, 35 m og 50 m bred. På den bredeste bane kan 2 fly lette og lande samtidig.
Fighter Wing Skrydstrup har F-16 og F-35 kampfly.
Fighter Wing Skrydstrup har tilknyttet den propeldrevne T-17 Saab Supporter, der anvendes til trænings- og transportopgaver.
Endelig er der altid en Search And Rescue-helikopter (SAR) på beredskab, der har til opgave at foretage eftersøgninger og hjælpe forulykkede i det sydlige Danmark.
Det er på grund af at Fighter Wing Skrydstrup, har fået nye faciliteter / bygninger til F-35 – at skulpturen ”Bigger Picture”, i Skrydstrup by blev rejst. Så det ikke ”kun” er inde på Fighter Wing Skrydstrup ved F-35, at man kan få glæde af kunst. 1,5% af F-35 projektet skal bruges til udsmykning / kunst – her har man bestemt at en del af pengene skal komme befolkningen, uden for Fighter Wing Skrydstrup, til glæde med skulpturen ”Bigger Picture”.
Historie:
Syd for Skrydstrup ligger Flyvestation Skrydstrup, der blev anlagt af tyskerne i 1943 under navnet Fliegerhorst Hadersleben. Ved anlæggelsen af flyvepladsen blev ca. en fjerdedel af Skrydstrup Sogn eksproprieret, og ca. 120 af sognets 180 familier måtte forlade deres ejendomme.
Efter befrielsen var der i 1945-1948 flygtningelejr på flyvepladsen og i en baraklejr i nærheden. Her opholdt henved 4000 tyske flygtninge sig.
I maj 1953 blev Flyvestation Skrydstrup indviet, som blev en af Sønderjyllands største arbejdspladser med over 1.000 ansatte. Folketallet i Skrydstrup Sogn og nabosognet Vojens steg drastisk, og i starten af 1960’erne blev de to sognekommuner lagt sammen til Vojens Kommune, der ved strukturreformen i 2007 blev indlemmet i Haderslev Kommune.
I 1965 blev flyvestationen åbnet for civil trafik. Den civile Vojens Lufthavn deler baner og andre faciliteter med flyvestationen og har egen terminal i flyvestationens nordøstlige ende. Lufthavnen har haft ruteflyvning, men da Storebæltsforbindelsen blev indviet, var der ikke længere grundlag for det. Nu er der kun flyvning med taxi- og privatfly samt helikoptere.